![]() |
| U Gradskoj vijećnici (Marin Capan u sredini) |
Marin Capan ovogodišnji je predsjednik Vijeća učenika u našoj gimnaziji. Riječ je o maturantu koji se predano posvetio toj dužnosti. Saznat ćemo kako on doživljava rad Vijeća te ga bolje upoznati.
Što zahtijeva pozicija predsjednika, tj. što predsjednik obavlja?
– Politika Vijeća učenika vrlo je jednostavna: „Koliko si posla zadate, toliko
radite.“ Naime, drugi dio konstituirajuće sjednice jest napraviti plan rada Vijeća učenika za tekuću školsku godinu i kroz isto ga vrijeme realizirati. Predsjednik Vijeća učenika osoba je koja predstavlja Vijeće učenika škole i on bi, prema meni, trebao biti velika
motivacija koja će predstavnicima predstaviti ideje koje bi ih mogle zanimati
te isto tako i biti spreman saslušati ideje predstavnika i uklopiti ih u plan
rada. U slučaju potrebe, kao što je to iskazano upravo u našoj školi,
predsjednik treba poraditi na edukaciji vijećnika kako bi ih pobliže upoznao s
funkcijom Vijeća učenika i potaknuo na daljnji rad. Predsjednik treba sagledavati opću
klimu škole i u sklopu obaveza Vijeća učenika kao savjetodavnog tijela predlagati drugim
tijelima škole ideje o pitanjima važnim za učenike, njihov rad i rezultate u
obrazovanju, izvještavati pravobranitelja djece o problemima učenika,
predlagati osnivanje učeničkih klubova i udruga, predlagati mjere poboljšanja
uvjeta rada školi, predlagati kandidate za sve razine savjeta mladih,
surađivati kod donošenja kućnog reda, pomagati u izvršenju školskih i
izvanškolskih obaveza te obavljati druge poslove koji se odrede Statutom ili
nekim drugim pravnik aktom škole. Žalosno je kako s ovim zakonskim propisima
većina učenika škole uopće nije upoznata. Velik broj učenika ni ne zna da Vijeće učenika postoji. Koliko god zvuči čudno, ovo je tek kapljica u moru opcija što bi Vijeće učenika moglo
raditi da su zakoni bolje propisani i regulirani. To govorim upravo jer sam
na jednoj konferenciji prošle godine upoznao predsjednike Vijeća učenika iz drugih
županija i šokirao se koliko primjera dobre prakse ima; i to ne samo sa
srednjoškolcima, već i s osnovnoškolcima. U konačnici, sve se svede na pitanje
volje i motivacije: ako vjerujete i želite određenu promjenu, za nju se morate
boriti i imati čvrsti stav i uvjerenja, inače neće biti promjena.
| Razgovor s novinarkom |
Što je, po tvojem mišljenju, najlakši,
a što najteži dio kod uloge predsjednika Vijeća učenika?
– Predsjednik Vijeća učenika vrlo je zahtjevna i odgovorna uloga.
Naravno, ovisi i o samom predsjedniku, ako ste nezainteresirani, dovoljno je
sazvati jedno vijeće i odlučiti da nećete raditi ništa jer smatrate da vam je u
školi savršeno. Realnost je takva da sve nije savršeno, niti mora biti, ali i za
one sitne promjene koje biste htjeli uvesti treba puno posla. Dugogodišnja
praksa pokazuje kako su učenici u jednu ruku „utučeni“ i odustaju na prvoj
prepreci s vrlo fatalističkim stavom. Takav odgoj vrlo je jednosmjeran i
zatupljujući. Primjedbe koje smo počeli dobivati kroz Vijeće u zadnje tri
godine nekonstruktivne su i ukazuju na opću neinformiranost učenika, što je
više nego zabrinjavajuće. Čak i one koje jesu konstruktivne teže krivoj
informiranosti koja stvara samo dodatne probleme i kriva uvjerenja i time
otežava cijelu situaciju koja se nastoji riješiti. Učenici danas nisu educirani
kako se pravilno informirati i kako pronaći točnu informaciju. Iz iskustva, tj.
od pozicije zapisničara do pozicije predsjednika, upoznao sam se i s „drugom
stranom medalje“. Istaknuo bih kako nema najlakšeg dijela u mojoj ulozi jer sam
osoba koja je vrlo produktivna i jednostavno se ne bih mogao pomiriti s
činjenicom kada bih sutra morao zaključiti ovogodišnje Vijeće. S druge strane,
sve okolnosti i događaje s kojima se susrećem naveo bih kao najteže upravo jer
sam se više puta pokušao staviti u poziciju učenika koji za neke informacije
čuje prvi put i dokazao sam si kako se ne bih snašao uopće. Iako ne zvuči
previše pozitivno, zapravo jest. Kada uspijete i jednu sitnicu postići, trebali
biste biti ponosni jer jedino tako možete dalje napredovati, kroz teške i
zahtjevne situacije. Gotovo na svakom koraku od sazivanja sjednica do
provođenja određenih edukacija nailazim na probleme, koji su vrlo korjeniti
i gotovo ih je nemoguće riješiti u godini dana. Naravno, ne idem s takvim
stavom naprijed, već nastojim postići nemoguće kako bi sljedeća generacija
imala što bolji temelj za rad i uvidjela da nije sve tako „crno-bijelo“.
Sviđa li ti se biti predsjednik?
– Isprva sam bio zaista motiviran za tu poziciju i mislio sam da s
ispravnim (tvrdokornim) stavom mogu puno promijeniti u malo vremena. Nažalost,
i kod mene je bio problem neinformiranosti koju svakodnevno rješavam tako da se
nastojim u kontinuitetu upoznati s novim informacijama korisnim za Vijeće učenika. Kroz
godine shvatio sam da ne ide sve tako lako i da Vijeće učenika nema toliku važnost u
obrazovnom sustavu koliko sam mislio da ima, što mi je osobno žao jer u Vijeću
ima ljudi koji su svjesni problema u okolini i zainteresirani su za njihova
rješenja i promjenu, ali zakon im jednostavno ne dozvoljava široke postupke.
Ima istine kada se kaže da nam je potrebna reforma školstva, problem je što se
ne bazira na svim kritičnim elementima i što je uvelike iskrivljena u medijima.
Tip sam osobe koja ne odustaje i voljan sam raditi i sa šakom motiviranih ljudi za koju znam da će izroditi kvalitetu koja će im koristiti. No, ujedno, tako mi je teško gledati muke koje se
moraju proći za mrvice kako bi se došlo do kruha. Vrlo je iscrpno na leđima
nositi teret koji ste si sami uzeli i taj teret kasnije raspodijeliti drugima, kada
ste na sve to mogli reći: „Ne.“ Razlog zašto sam ja rekao: „Da.“ jest
jednostavan – željan sam bio daljnjeg iskustva i nije mi nimalo žao, ulogom
predsjednika dobije se platforma na kojoj imam prilike uvidjeti dio toga što
profesori uvide kroz svoja desetljeća rada. Takvo je iskustvo nužno da bismo se
upoznali s problemima školstva i u konačnici pronašli odgovarajuće rješenje.
Svakako svim zainteresiranima predlažem da se okušaju, ako im se ne svidi, lako
se otvore novi izbori. Osvještavanjem učenika moguće je proizvesti nove ideje
rješenja na mnoge probleme i tako doći do zajedničkog konsenzusa vrijednosti.
Iskrena sam osoba i ono što mi se ne sviđa iz određenog sam razloga spreman
odbiti. Drago mi je da to nije bio slučaj s Vijećem učenika jer sada ne bismo sjedili
ovdje, zar ne?
Što misliš da možeš učiniti uz pomoć te
uloge?
– Predsjednik Vijeća učenika ne može puno sam, iza njegovih
prijedloga mora stajati većina predstavnika. Svoje ideje predstavljam kao vlastite i uvijek prepuštam
predstavnicima na glasanje, koliko god nebitno bilo. Nekada se složimo, nekada
ne. Bitno je imati konzistenciju i pažnju predstavnika. Prijedlozi koje dobivam
su provedivi u duljem periodu vremena i za to je još potrebna suradnja s
ravnateljem škole i Nastavničkim vijećem; što je za sada bila nemoguća misija
svima koji nisu probali. Mislim i znam da možemo puno i smatram da sam dio toga
uvjerenja i ostvario. Svjestan sam problema Vijeća učenika u školi i zato sam ove godine
odlučio stvoriti bolji temelj za buduće predstavnike. Smatram da kada ih u
potpunosti upoznam sa svim potrebnim aspektima, tek onda mogu krenuti u
rješavanje većih problema. Naravno, uz to, tijekom cijele godine rješavamo i
prijave predstavnika u što većoj mjeri. Kada bi Vijeće učenika i
Nastavničko vijeće stvorilo jedan tandem, barem preko povjerenstava, vjerujem
da bi obje strane koje su dosad pokazale zainteresiranost mogle puno toga
promijeniti na razini škole Statutom, samo im fali ona početna motivacija,
„ruka“ koja bi ih dovela do određene točke. Tako predstavnike uz pomoć naše
drage knjižničarke, koja nam je ovogodišnja najveća podrška, zalažem za
razne aktivnosti u kojima mogu sudjelovati, uz to, organiziram i samostalna
predavanja u kojima smo imali: predstavnika pučke pravobraniteljice, prosvjetnu
inspekciju, dječju pravobraniteljicu i sl., a takve se prilike ne dobivaju
često. Istaknuo bih da je prije dvije godine Vijeće učenika sudjelovalo u akciji promjene
kućice za dežurne učenike, prošle godine započelo s intenzivnijim sastancima u
svrhu kvalitetnije provedbe plana te je ove godine održana bogata edukacija i
pružena pomoć svima koji su je tražili. Naravno, još smo u tijeku školske
godine i do kraja nas čeka dosta posla.
| Marin opisuje Vijeće učenika |
Koje osobine prema tebi mora imati predsjednik Vijeća učenika?
– Kao što sam već naveo, predsjednik Vijeća učenika mora biti informiran kako bi
pružio traženu informaciju, važna je osobina i motiviranost i pozitivnost koju
treba besramno i uvelike prenositi na mlađe generacije. Istaknuo bih
odgovornost i savjesnost: ne treba trčati u zaključke, ali zato treba stajati
iza svojih odluka i snositi i pozitivne i negativne posljedice. Kako
predsjednik vodi sjednice, važna je rječitost, razumljivost i
mogućnost nesmetane komunikacije kako bi predstavnicima bilo jasno što je srž
svake stavke i kako bi prijenos informacija bio što uspješniji. Kod karakternih
crta bilo bi poželjno da nije povučen i da ima „petlje“ ustati se i zalagati za
ono što smatra da je bitno ili ispravno. Potrebno je i poznavati granice te
uspješno savladavati ekstremne situacije te svaku debatu predstavnika držati
pod kontrolom. Nije poželjno riješiti se straha jer bi reakcije bile uvelike
zabrinjavajuće. Mora biti upoznat da je ljudski griješiti i da iz svake greške
treba naučiti lekciju i saznanje dalje podijeliti i proslijediti. Ako može,
bilo bi lijepo navedeni repertoar dodatno začiniti sa strašću i ljubavlju prema
onome što radi jer od tuda može pronaći ravnotežu i, u konačnici, sumiranjem
godišnjeg rada uvidjeti vrijednost Vijeća koju je stvorio i provodio kao dio
grupnog rada.
Misliš li da obavljaš svoj „posao“
dobro? Što bi promijenio, a što ne bi promijenio?
– Zaista mi je na ovo pitanje teško odgovoriti jer sam čovjek od mnogo
visokih ambicija. Mogao bih reći da sam zadovoljan jer vidim pomak u Vijeću,
ali s druge strane vidim velik horizont mogućnosti koje Vijeće za moje vrijeme
neće dosegnuti, zato sam se odlučio graditi ga postepeno. Kada shvate
potencijal, nadam se da će ga budući predstavnici nastojati i ostvariti jer je u
njihovim rukama budućnost. Istina je da sam ih mogao maltretirati s tjednim
sjednicama i obavezama koje bi ih uz vlastite dodatno gušile, ali odlučio sam
radije napraviti ponudu i vidjeti potražnju. Tako nastojim uravnotežiti svoj
rad. Iskreno, ne bih puno mijenjao u svojem radu jer zaista činim koliko mogu
da ih motiviram na rad, ali ribu ne možete upecati ako ne zagrize udicu
dovoljno, zar ne? Iako se ne mogu pomiriti s time, isto tako ne mogu i ne želim
prekoračiti granice. Gledajući unatrag, vjerojatno bih smanjio broj održanih
sjednica i obujam plana koji smo sastavili, vrlo je općenit i sveobuhvatan, što
nam je davalo dovoljno prostora za rad, a isto tako nije se očekivalo određeno
realiziranje. Na primjer: ako smo se dogovorili da ćemo sudjelovati u
obilježavanju svjetskih i međunarodnih dana koje odaberemo, to nam dopušta da
obilježimo sve postojeće događaje, a dopušta nam da odradimo i samo jedan.
Smatram da Vijeće jednostavno nije bilo spremno sastaviti precizan plan
specificiranih aktivnosti jer je praksa pokazivala cikličku vrtnju, što sam ove
godine, nadam se, promijenio i ostavio dovoljno prostora za nadogradnju sljedeće
godine.
Koje je značajne promjene Vijeće učenika napravilo
u školi?
– Vjerujem da je teško
bilo čitati odgovore do sada jer nisam pružio puno konkretnih primjera. Kako
nisam smatrao Vijeće zrelim za samostalno organiziranje određenih događanja u
školi, osim navedenih edukacija, kroz sastanke i izvještaje nastojao sam ih
poticati da sudjeluju u aktivnostima koje je organizirala školska knjižničarka
i tako im predstavio sfere koje mogu i sami jednoga dana provesti. Mislim da im
je to najbolji primjer na kojem mogu učiti i kasnije svoje ideje provoditi.
Mogu izdvojiti da smo dali prijedlog ravnatelju da se sljedeće godine u
kurikulum škole uvede cjelokupna strukturalna zamjena djelatnika škole i
učenika na jedan dan, kao i prošlih godina otvorili smo sandučić za sve
prijedloge Vijeća učenika, pa tako i anonimne (ne mogu dobiti povratnu informaciju),
organizirali smo prvi put nakon mnogo godina odlazak na karneval sa susjednom
gimnazijom, podržali akciju za socijalnu samoposlugu i projekt Škola u kinu,
osnažili smo predstavnike i povećali broj zainteresiranih za sudjelovanje u razrednim vijećima, podržali smo razna ostala događanja i aktivnosti u školi i
kroz predstavnike nastojali motivirati druge učenike na rad. Učenici moraju
shvatiti da se određeni zakoni ne mijenjaju preko noći te da je potrebno čuti i
njihov glas kako bi došlo do promjene, ako je to smjer kojem je težilo pitanje.
Imaš li uz Vijeće učenika i druge hobije/obaveze?
– Osim obavljanja poslova predsjednika Vijeća učenika volontiram u udruzi Delta kao urednik portala za riječke srednjoškolce Boo?,
koji je realiziran kao pobjednički projekt Akcije za 5!,
sudjelujem u raznim literarnim natječajima, ovisno o inspiraciji, strast mi je
informatika, pa se nastojim educirati i u tom polju, pogotovo programiranju.
Prije sam i slikao, ali sada za to imam manje vremena. Volim svoje slobodno
vrijeme i u potpunosti ga iskoristim jer sam produktivna osoba. Također sam
velik ljubitelj spavanja koje si više puta znam uskratiti. Altruističan sam, pa
zato određeni dio vremena utrošim da pomognem drugima. Kao što možeš
zaključiti, osoba sam širokog polja zanimanja s par specijalizacija. Radim na
njihovom očuvanju, jer sam veliki ljubitelj raznovrsnosti.
Misliš li da ćeš u budućnosti moći
izdvojiti vrijeme za sve navedene hobije?
– Ne namjeravam postati političar, no,
ako mi se otvori mjesto u poziciji ministra znanosti i obrazovanja, vjerojatno
ne bih odbio tu priliku jer sam se dosta o toj temi naslušao u redovnoj nastavi
i smatram da svaka škola ima primjer barem jednog profesora ili profesorice
koja bi mogla pridonijeti razvoju obrazovnog sustava, što neki i rade kroz
svoje predmete. Programiranje je danas traženo zanimanje, ali je i velika
konkurencija, što volim, ali ne u tolikoj mjeri da si budući posao postavim kao
stres koji će me tjerati da odustanem. Pjesništvo i slikarstvo će ostati kao
moj bijeg od problema i jedan način njihova liječenja. Vjerujem da ću uspjeti
sve ove navedene strasti održati gorućim u svom životu i imati vrlo zaposlenu i
dugu mirovinu.
Arijana Behlić (4.2)
