Skip to main content

Kako glazba utječe na biljke i ljude?

Utjecaj glazbe na biljke i životinje pitanje je koje godinama intrigira znanstvenike, glazbenike i poljoprivrednike diljem svijeta. Ulaskom u digitalno doba sve je više istraživanja o toj temi, ali su ona i dalje nedovoljno iskorištena. Sama definicija glazbe, kakva se navodi na brojnim mrežnim stranicama, pa i Wikipediji, jest: „glazba je umjetnost čiji medij zvuk organiziramo u vremenu i prostoru, uglavnom po nekom planu i namjerno. Glazba je umjetnost tona koja oplemenjuje ćud čovjeka, budi osjećaj za red i ljepotu, te time idealizira i karakterizira različite narode.“ Već iz toga vidimo da ona ima dubok utjecaj na pojedinca. U nastavku ovoga teksta saznat ćete kako točno koja glazba utječe na biljke i ljude.


Autorica fotografije:
Lurda Kauzlarić (3.3)

 

Utjecaj glazbe na biljke

Mnogi su znanstvenici tijekom povijesti postavljali pitanje utjecaja glazbe na biljke i ljude, te su provedene brojne studije kako bi se pronašao odgovor. O tome danas postoje različiti internetski članci. Stranica Alternativa za vas (https://alternativa-za-vas.com/index.php/clanak/article/glazba-razvoj-biljaka) usustavila je povijesna istraživanja o tom fenomenu. Saznajemo tako da se njemački profesor dr. Gustav Fechner prvi bavio proučavanjem utjecaja zvuka na biljke. On je 1848. godine predložio da bi ljudi trebali pričati biljkama kako bi brže i uspješnije rasle. Charles Darwin slagao se s dr. Fechnerom, ističući sličnosti između sisavaca i biljaka. Na istoj mrežnoj stranici saznajemo i o iskustvima brojnih agronoma, koji vjeruju kako zvuk može utjecati, primjerice, na bjelančevine, enzime te ostale mehanizme biljaka te doprinijeti njihovu rastu, prevladavanju klimatskih i geografskih uvjeta, uklanjanju pojave nametnika te nadoknađivanju nedostatka sunčeve svjetlosti. Naveden je primjer kada su talijanski agronomi 2006. u jednom vinogradu pomoću 15 zvučnika puštali Mozarta, Haydna, Vivaldija i Mahlera biljkama vinove loze. Njihovo je istraživanje, predstavljeno kao potpuno ekološka metoda, potvrdilo pretpostavku kako glazba pozitivno utječe na razvoj biljaka: poboljšan je rast i uklanjani su nametnici. Na navedenoj se mrežnoj stranici Alternativa za vas nabrajaju i opisuju najpopularnije metode uzgajanja biljaka pomoću glazbe. Saznajemo tako o mogućnosti primjene komercijalnih CD-ova, tehnikama „proteinske“ i klasične glazbe, utjecaju ultrazvučnih frenkvencija i Sonic Bloomu (metodi povezanoj s ptičjim pjevom).

 

Utjecaj glazbe na ljude

Nezamisliv je ljudski život bez glazbe. Ona prati čovjeka od davnih dana i čini se, prema najrazličitijim istraživanjima, kako je znanstvenicima teško otkriti što je tome uzrok.

Iz teksta dipl. logopedinje Ilone Posokhove, objavljenoga na mrežnoj stranici https://www.roditelji.hr/trudnoca/o-bebi/2637-muzika-za-nerodenu-bebu/, saznajemo kako je dokazano „da klasična glazba skladana i svirana u tempu 60-70 otkucaja u minuti sa zvučnim signalom frekvencije 440 Hz umirujuće utječe na novorođenčad, dojenčad i trudnice. Taj ritam odgovara ritmu rada srca osobe u stanju opuštenosti, a frekvencija od 440 Hz srednjem rasponu spektra ženskoga glasa.“

Lidija Nikolić objavila je rad „Utjecaj glazbe na opći razvoj djeteta“, koji je dostupan na mrežnoj stranici https://hrcak.srce.hr/202779. Da glazba utječe na kognitivni razvoj, potvrdilo je istraživanje o „Mozart efektu“ (Rauscher, F. H.; Shaw, G. L. i Ky, K. N.: 1995 ). No, iz navedenoga rada saznajemo i kako su „(p)okušaji repliciranja 'Mozart efekta' dokazali (…) da bolji rezultati spacijalno-temporalnih i kreativnih sposobnosti, brzine procesiranja i drugih kognitivnih sposobnosti nisu posredovani Mozartovom glazbom, pa čak niti glazbom uopće, nego je uzrok takvoga učinka zapravo optimalno emocionalno stanje.“

Marija Polgar napisala je diplomski rad „Dramsko-glazbene radionice za djecu predškolske dobi“, koji je moguće pročitati na sljedećoj mrežnoj stranici: https://repozitorij.foozos.hr/islandora/object/foozos%3A1128/datastream/PDF/view. U njemu piše kako „(e)mocionalno stanje koje omogućuje bolje kognitivno funkcioniranje može biti izazvano slušanjem omiljene glazbe bez obzira na vrstu glazbe, pričanjem priče, pjevanjem pjesme i drugim neglazbenim čimbenicima koji mogu imati učinak visokih razina uzbuđenja i pozitivnoga raspoloženja kod djece i mladih.“ 

Sjetimo se samo situacija u kojima je glazba prisutna u čovjekovu životu. Ona pomaže učenicima i studentima tijekom učenja (primjerice, rješavanja matematičkih zadataka), olakšava oboljelima borbu s raznim bolestima, od napetosti prilikom iščekivanja operacija do nošenja s depresijom. Sveprisutna je pri obavljanju najrazličitijih poslova – od kućanskih obaveza do sportskih treninga. Može biti stimulans za postizanje raznih uspjeha, a njome se čovjek može i odmoriti te zaboraviti neuspjehe.

Čini se kako glazba snažno utječe na cjelokupan svijet – i na biljke i na ljude. Brojni sportaši i studenti svjesni su njezina značaja. Međutim, izgleda kako mnogi poljoprivrednici nisu uvidjeli mogućnosti koje im ona nudi pri uzgoju biljaka. No, s vremenom, vjerojatno će glazba u poljoprivredi postati uobičajena metoda rada. Baš kao što je bez nje nezamislivo, primjerice, današnje poslovanje u ugostiteljstvu ili marketing.

 

Glazba nas povezuje

Izrazito me iznenadilo koliko jak utjecaj ima glazba na rast i razvoj biljaka, očekivala sam da će više biti riječ o određenom placebo-efektu, ne i o zaista velikim razlikama između biljaka koje rastu pod utjecajem glazbe ili bez nje. Već sam otprije znala većinu informacija o utjecaju glazbe na ljude, ali je i dalje zanimljivo saznati nešto novo. Glazba ne povezuje samo ljude različitih kultura i jezika već općenito ljude i biljke. To pokazuje našu povezanost s prirodom i činjenicu da smo pred njom svi jednaki.


Lurda Kauzlarić (3.3)

 

Izvori

– Glazba. 2021. Wikipedija. https://hr.wikipedia.org/wiki/Glazba (pristupljeno 7. veljače 2021.)

Moć zvuka – pravim frekvencijama do boljih i zdravijih biljaka. https://alternativa-za-vas.com/index.php/clanak/article/glazba-razvoj-biljaka (pristupljeno 7. veljače 2021.)

– Posokhova, Ilona.  Muzika za nerođenu bebu. https://www.roditelji.hr/trudnoca/o-bebi/2637-muzika-za-nerodenu-bebu/ (pristupljeno 7. veljače 2021.).

– Nikolić, Lidija. 2018. Utjecaj glazbe na opći razvoj djeteta. Napredak 159 (1–2).139–158. https://hrcak.srce.hr/202779 (pristupljeno 7. veljače 2021.).

– Rauscher, F. H., Shaw, G. L. i Ky, K. N. 1995. Listening to Mozart enhances spatial-temporal reasoning: towards a neurophysiological basis. Neuroscience Letters 185. 44-47.

– Polgar, Marija. 2019. Dramsko-glazbene radionice za djecu predškolske dobi. Diplomski rad. Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku. Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti. https://repozitorij.foozos.hr/islandora/object/foozos%3A1128/datastream/PDF/view (pristupljeno 7. veljače 2021.).

Popular posts from this blog

Svečana podjela razrednih svjedodžbi maturantima (2024./2025.)

U utorak, 1. srpnja 2025.,   održala se svečana podjela razrednih svjedodžbi našim maturantima. Učenici generacije s ravnateljem Ove smo godine proglasili čak pet učenika/ica generacije. To su Cristina Reš, Krešimir Bravić, Nereo Rundić, Lana Milani i Karlo Ahel. Sportašicom generacije proglašena je učenica Zoa Vivoda. S njima smo razgovarali tijekom ove nastavne godine te možete pročitati sljedeće intervjue:  https://gam-rijeka.blogspot.com/2025/06/odlazak-izvrsne-generacije-maturanata.html i https://gam-rijeka.blogspot.com/2025/02/zoa-vivoda-maturantica-i-taekwondo.html . Sportašica generacije s ravnateljem Nagrađeni su sljedeći učenici: Cristina Reš (4.1), Ernest Podobnik (4.2), Andrej Ažman, Brigita Smoković (4.3), Krešimir Bravić, Nikola Kaštelan, Toni Cecić Karuzić, Nereo Rundić, Lana Trglavčnik, Tea Tirić, Helena Marušić, Ana Injac, Anna Lena Živković, Dora Špiljak, Tomislav Štefanac (4.4) te Karlo Ahel, Lana Milani, Ivan Pađen, Borna Čizmarević i Nino Spinčić (4.5...

Razgovor s nagrađenom nastavnicom Glorijom Mavrinac: „Smatram da je ta nagrada lijepo priznanje, ali to nije srž moga posla.“

„Smatram da je ta nagrada lijepo priznanje, ali to nije srž moga posla.“ U razgovoru s profesoricom hrvatskoga jezika Glorijom Mavrinac saznali smo kako je odlučila postati nastavnica hrvatskoga jezika, tko su joj bili uzori i što je inspirira u njezinu radu. Podijelila je s nama što joj najviše znači u radu s učenicima te koja gradiva najradije predaje. Također, otkrila nam je svoje omiljene knjige i autore, a osvrnula se i na srednjoškolske lektire, kao i na projekt koji bi voljela ostvariti. Dotaknula se svojih najvećih uspjeha s učenicima i kako se osjećala kada je primila nagradu za jednu od najuspješnijih nastavnica u Hrvatskoj. Na kraju, otkrila nam je svoje hobije te podijelila najdražu uspomenu s učenicima koja joj je ostala u sjećanju. Kako ste odlučili postati nastavnica hrvatskoga jezika? Je li to oduvijek bio Vaš san ili se odluka dogodila spontano? – Oduvijek je to bio moj san, ne bih rekla da je ta odluka bila spontana. Moja majka također je nastavnica hrvatskoga j...

Zoa Vivoda: Maturantica i taekwondo ratnica

Balansiranje između  škole i sporta nije lako, ali kada nekoga vodi strast, ništa nije nemoguće. Zoa Vivoda, maturantica Gimnazije Andrije Mohorovičića Rijeka, već je gotovo deset godina posvećena borilačkom sportu. Viceprvakinja je Europe, višestruka državna prvakinja i djevojka koja bez problema može prebrojiti sve modrice na tijelu. Saznali smo kako je započela svoju sportsku priču, što je motivira i koji su joj najveći snovi. Kada si počela trenirati i što te privuklo tom sportu? – Počela sam trenirati prije skoro deset godina… Iskreno, ne sjećam se što me točno privuklo, ali očito je upalilo jer sam još uvijek tu! – rekla je kroz smijeh. Sjećaš li se svojega prvog treninga? Kakav je bio osjećaj? – Sjećam se trenutka kada sam prvi put kročila u dvoranu i zastala na ulazu promatrajući kako trening izgleda. Sve je djelovalo pomalo zastrašujuće, ali istovremeno sam osjetila snažnu povezanost i uvjerenje da je upravo to sport koji želim trenirati. (S vremenom strah je nesta...