Skip to main content

Po zanimanju nastavnici, ali u struci mnogo više

Nastavnici Goran Boneta, Patricija Nikolaus i Petar Jelača

Svojim nastavnicima često zaboravljamo zahvaliti i čestitati na trudu koji ulažu u nas te nam pomažu da se oblikujemo u osobe kakve želimo biti i kakve su ovom svijetu potrebne. Umjesto nas za to se pobrinulo Ministarstvo znanosti i obrazovanja u Zagrebu, koje je i ove godine proglasilo najuspješnije odgojno-obrazovne radnike. Na popisu su se našli i naš nastavnik informatike Goran Boneta te nastavnica fizike Patricija Nikolaus. Ako ste pomislili da je nagradama ovdje kraj, varate se. Nagrada za jednoga od najuspješnijih odgojno-obrazovnih djelatnika Primorsko-goranske županije uručena je Petru Jelači, nastavniku fizike i astronomije. Ovo nije prvi put da se rad naših nastavnika prepoznaje. Profesorici Nikolaus ovo je već peta nagrada zaredom, godine 2018. dobila je Županijsku nagradu za najuspješnijega odgojno-obrazovnog djelatnika. Zatim je 2019. godine u Saboru Republike Hrvatske primila godišnju Nagradu Ivan Filipović za 2018. u području srednjega školstva, što je najveće priznanje koje se dodjeljuje odgojno-obrazovnim djelatnicima. Otkrila nam je da je izuzetno ponosna na tu nagradu jer ju „je za nju predložilo Hrvatsko fizikalno društvo koje je krovna organizacija fizičara u Republici Hrvatskoj“ te da je to značilo kako se njezin rad „prepoznaje i izvan granica Primorsko-goranske županije.“ Potom je u školskim godinama 2018./2019. i 2019./2020. primila Nagradu Ministarstva znanosti i obrazovanja za najuspješnijega odgojno-obrazovnog radnika. Profesor Jelača iza sebe ima mnogobrojna priznanja, a ovo mu je prva nagrada ove vrste (ne sumnjamo da će ih biti još mnogo). Profesor Boneta prošle je godine također dobio nagradu za petsto najboljih obrazovnih radnika u Republici Hrvatskoj te nagradu za najuspješnije nastavnike u Primorsko-goranskoj županiji. No, kako su njihove priče započele?

Iako nam se prema izvanrednom radu naših nastavnika čini da su „od kolijevke“ pred pločom s kredom i crvenom kemijskom u rukama, vjerovali ili ne, do odluke da postanu nastavnici došli su ipak nešto kasnije. Profesor Boneta, bivši GAM-ovac, otkrio nam je da ustvari nije znao da će biti profesor dok je studirao, no kako mu je otac također bio GAM-ov nastavnik, možemo reći da je mu je nastavništvo u krvi (to odlično objašnjava kako mu svi ovi uspjesi godinama polaze za rukom). „Logičan slijed nakon završenoga studija filozofije i informatike bio je okušati se u školstvu. Igrom slučaja završio sam u PRHG-u na pripravništvu te se godinu dana nakon toga zaposlio u GAM-u; kako sam stjecao iskustvo, tako sam postupno shvaćao da mi ova profesija itekako leži“, tumačio je. Profesor Jelača priznao nam je da je upisao profesorski fakultet, no unatoč tome tek je u ključnom trenutku (završnoj godini fakulteta) odlučio postati nastavnik. Motivacija za rad u školstvu bili su mu stručni predmeti za nastavnički smjer jer je shvatio da se želi baviti edukacijom, iako ona ne mora biti definirana striktno u obliku školstva, jer uživa u prenošenju znanja i otkrivanju velikih umova iza skromnih lica u klupama, a omiljene su mu projektne nastave. Dok su profesori Boneta i Jelača spontano odlučili što je to čime se žele baviti, profesorica Nikolaus već je od osnovne škole bila uvjerena da je njezina profesija iz snova arheologija jer voli putovati i istraživačkoga je duha, ali ne kažu uzaludno da su najbolje odluke one neočekivane, stoga je krajnja odluka ipak pala na nastavništvo fizike. Fiziku je zavoljela na fakultetu i u potpunosti joj se posvetila. Danas ne žali ni trenutka, tvrdi da je „profesija nastavnika najljepši posao na svijetu“ te i dalje smatra da je dobro izabrala. Prisjetili su se i prvih dana na hodnicima GAM-a te se nasmijali samima sebi. Profesor Jelača rekao nam je da ga je u početku pratio pozitivan stres, no s obzirom na to da je prilično komunikativna osoba, nije mu bio problem „probiti led“ te uspostaviti opuštenu atmosferu sa svojim učenicima, iako ne poriče da je GAM do danas napredovao i nastavlja napredovati jer ima mnogobrojne aktivnosti prilagođene svakom učeniku, a smatra i da je njegov rad iz dana u dan sve kvalitetniji jer se trudi poboljšati, „inače bi posao bio samo dosadni posao“. S druge strane, profesor Boneta priznao nam je da su njegovi početci nastavništva bili „prilično krvavi“ jer se našao u potpuno novom okruženju s i dalje prisutnim mladenačkim navikama tuluma i zabave, stoga nespavanje i predsati ponedjeljkom nisu bili njegova šalica čaja. No rad s učenicima te uža ekipa kolega koji su mu prerasli u bliske prijatelje motivirali su ga, pa se rodila njegova ljubav prema zanimanju koja mu je čak i zasjenila odbojnost prema predsatima. Naravno, tome je pridonijela svaka nagrada ili riječ pohvale jer, kako kaže, „ipak je lav u horoskopu“, pa mu komplimenti vrlo prijaju. S druge strane, profesorica Nikolaus od samoga je početka shvatila da mora zauzeti stav i pokazati autoritet jer su njezini učenici bili tek nekoliko godina mlađi od nje, stoga nije htjela da je shvaćaju neozbiljno. U takvoj suradnji izgradila je profesionalno-opušten odnos sa svojim učenicima kojima je na interaktivne načine prenijela bogato znanje, a takav način rada i dalje razvija (čini se da upravo takav najbolje djeluje). Upitali smo ih, da su u srednjoškolskim klupama, bi li poželjeli profesore poput sebe samih i svi su se složili da teže idealnoj slici svojega profesora, stoga nemaju odmora od rada na sebi, a to opravdava i silne uspjehe koji ih prate. Što se tiče savjeta koji bi poslali srednjoškolskom sebi, profesor Boneta poručio je: „Manje se bahati nastavnicima, nisi najpametniji na svijetu!“, dok je profesor Jelača izrazio želju za više učenja od onoga u školi i posvećivanje vremena stvarima koje nas uistinu zanimaju jer za napredak uvijek ima mjesta. Profesorica Nikolaus rekla nam je da ne bi ništa mijenjala, jer i greške grade čovjeka, a u svojim je odlukama uvijek imala podršku najbližih. Odala nam je da je nedavno odlučila upisati doktorat na PMF-u u Splitu iz područja Metodike nastave Fizike, „kako bi radila na sebi i svojim učenicima pružila još bolje obrazovanje“, stoga joj želimo velike uspjehe s druge strane nastave, ovoga puta u klupi. U njihovim savjetima krije se tajna sreće i uspjeha te nam pokušavaju to prenijeti jer, ipak, nisu nam samo nastavnici, već i odgajatelji. Za sam kraj počastili su nas svojim anegdotama iz prijašnjega vremena GAM-a sa samih početaka karijera. Profesor Jelača ispričao nam je da su ga tadašnji nastavnici GAM-a izbacivali iz nastavničkoga WC-a i zbornice jer su mislili da je učenik koji krade školske imenike. Jedan mu je razred svaki sat „čestitavao“ rođendan, pa su mu na izletu u disku pjevali: „Sretan rođendan!“ U tom trenutku cijeli ga je klub ljubio i „čestitavao“ mu rođendan iako mu rođendan nije bio ni blizu. Ne brinite, za pravi su ga rođendan iznenadili tortom i stvorili uspomene za čitav život. Kada je profesor Boneta tek krenuo raditi u GAM-u, tadašnji ga je 4.5 ponedjeljkom u 7:15, na predsatu „maltretirao“ „gangsta“ rapom (možda su mu ipak predsati predstavljali problem zbog patnje u ušima, a ne zbog nesanice). Još jedna anegdota koju profesor Boneta čuva u svojem sjećanju jest put kada je došao u školu s mokrim krugom na stražnjici. S obzirom na to da je vozio stari skuter koji je imao rupu na sjedištu, a toga je dana kišilo, spužva se natopila kišom. Ušao je u školu prekrivajući fleku torbom, a predavanje je održao nepomično pričvršćen za zid i prsima okrenut sam prema učenicima dok se nije osušilo.

Iako profesore gledamo kao predavače ispred ploče i okrutne ocjenjivače ispita, oni su puno više od toga. Svakoga nam dana, bez da smo toga svjesni, ukazuju na lekcije koje nam služe u životu, pri stvaranju međuljudskih odnosa i za gradnju budućnosti. Zahvaljujemo im na tome i na otvorenom razgovoru kojim razbijaju predrasude o „klasičnom poimanju nastavnika“ te im želimo sretan daljnji rad i još mnogobrojne uspjehe!


Lucija Kamber (4.4)

Popular posts from this blog

Svečana podjela razrednih svjedodžbi maturantima (2024./2025.)

U utorak, 1. srpnja 2025.,   održala se svečana podjela razrednih svjedodžbi našim maturantima. Učenici generacije s ravnateljem Ove smo godine proglasili čak pet učenika/ica generacije. To su Cristina Reš, Krešimir Bravić, Nereo Rundić, Lana Milani i Karlo Ahel. Sportašicom generacije proglašena je učenica Zoa Vivoda. S njima smo razgovarali tijekom ove nastavne godine te možete pročitati sljedeće intervjue:  https://gam-rijeka.blogspot.com/2025/06/odlazak-izvrsne-generacije-maturanata.html i https://gam-rijeka.blogspot.com/2025/02/zoa-vivoda-maturantica-i-taekwondo.html . Sportašica generacije s ravnateljem Nagrađeni su sljedeći učenici: Cristina Reš (4.1), Ernest Podobnik (4.2), Andrej Ažman, Brigita Smoković (4.3), Krešimir Bravić, Nikola Kaštelan, Toni Cecić Karuzić, Nereo Rundić, Lana Trglavčnik, Tea Tirić, Helena Marušić, Ana Injac, Anna Lena Živković, Dora Špiljak, Tomislav Štefanac (4.4) te Karlo Ahel, Lana Milani, Ivan Pađen, Borna Čizmarević i Nino Spinčić (4.5...

Razgovor s nagrađenom nastavnicom Glorijom Mavrinac: „Smatram da je ta nagrada lijepo priznanje, ali to nije srž moga posla.“

„Smatram da je ta nagrada lijepo priznanje, ali to nije srž moga posla.“ U razgovoru s profesoricom hrvatskoga jezika Glorijom Mavrinac saznali smo kako je odlučila postati nastavnica hrvatskoga jezika, tko su joj bili uzori i što je inspirira u njezinu radu. Podijelila je s nama što joj najviše znači u radu s učenicima te koja gradiva najradije predaje. Također, otkrila nam je svoje omiljene knjige i autore, a osvrnula se i na srednjoškolske lektire, kao i na projekt koji bi voljela ostvariti. Dotaknula se svojih najvećih uspjeha s učenicima i kako se osjećala kada je primila nagradu za jednu od najuspješnijih nastavnica u Hrvatskoj. Na kraju, otkrila nam je svoje hobije te podijelila najdražu uspomenu s učenicima koja joj je ostala u sjećanju. Kako ste odlučili postati nastavnica hrvatskoga jezika? Je li to oduvijek bio Vaš san ili se odluka dogodila spontano? – Oduvijek je to bio moj san, ne bih rekla da je ta odluka bila spontana. Moja majka također je nastavnica hrvatskoga j...

Zoa Vivoda: Maturantica i taekwondo ratnica

Balansiranje između  škole i sporta nije lako, ali kada nekoga vodi strast, ništa nije nemoguće. Zoa Vivoda, maturantica Gimnazije Andrije Mohorovičića Rijeka, već je gotovo deset godina posvećena borilačkom sportu. Viceprvakinja je Europe, višestruka državna prvakinja i djevojka koja bez problema može prebrojiti sve modrice na tijelu. Saznali smo kako je započela svoju sportsku priču, što je motivira i koji su joj najveći snovi. Kada si počela trenirati i što te privuklo tom sportu? – Počela sam trenirati prije skoro deset godina… Iskreno, ne sjećam se što me točno privuklo, ali očito je upalilo jer sam još uvijek tu! – rekla je kroz smijeh. Sjećaš li se svojega prvog treninga? Kakav je bio osjećaj? – Sjećam se trenutka kada sam prvi put kročila u dvoranu i zastala na ulazu promatrajući kako trening izgleda. Sve je djelovalo pomalo zastrašujuće, ali istovremeno sam osjetila snažnu povezanost i uvjerenje da je upravo to sport koji želim trenirati. (S vremenom strah je nesta...