Skip to main content

Razgovor s nastavnicom Leonilom Marač o ŠIZ-u: Učenici kao vođe u stvaranju bolje budućnosti

U razgovoru s knjižničarkom Leonilom Marač, istražili smo projekt ŠIZ (Škola i zajednica). Ona nam je objasnila gdje se projekt provodi, kome je namijenjen te kada i kako je pokrenut. Također, saznali smo više o dosadašnjim ŠIZ projektima u GAM-u i raspravili o načinima kako privući više učenika da se priključe ovom zanimljivom programu.


Učenici na ŠIZ-u

Možete li nam ukratko objasniti što je ŠIZ, od kada se provodi i tko ga je osmislio?

– ŠIZ je kratica za „Škola i zajednica“, što predstavlja građanski odgoj za srednje škole. Namijenjen je prvenstveno drugim i trećim razredima. Međutim, s obzirom na to da smo mi krenuli prije dvije godine, odlučili smo da ćemo učenike koji su tada bili treći razred priključiti ŠIZ-u i sljedeće godine. Bilo bi besmisleno da maturantima koji žele nastaviti to ne dopustimo. Zbog toga naša se grupa sastoji od učenika drugih, trećih i četvrtih razreda. Nekima od njih ovo je već treća godina, što može značiti dvije stvari, ili im je jako lijepo na ŠIZ-u ili imaju stockholmski sindrom pa ne žele otići. ŠIZ je primarno krenuo u Prvoj riječkoj hrvatskoj gimnaziji prije četiri godine, u suradnji s riječkim sveučilištem i Institutom za istraživanje u Zagrebu. Skup entuzijasta koji se sastojao od profesora iz riječke gimnazije, Laure Angelovske i Helene De Karine, ljudi s fakulteta poput Nebojše Zelića i Bojane Ćulum te Borisa Jokića i ostalih s Centra za istraživanje u Zagrebu okupili su se i napisali kurikulum za ŠIZ. Projekt je uspješno pokrenut zbog velike potrebe za građanskim odgojem srednjoškolaca. Izrazito mi je drago da je započeo baš u Rijeci, kao i građanski odgoj za osnovne škole koji se onda postupno proširio na druge gradove i županije.

Možete li nam reći kolika je zainteresiranost za projekt i kako se mijenja tijekom godina?

– Rekla bih da za sada u Primorsko-goranskoj županiji oko 16 škola provodi ŠIZ, dok su u gradu Zagrebu sve škole uključene u projekt. Osim toga ŠIZ postoji i u Krapinsko-zagorskoj županiji, a ove godine trebao bi krenuti i u Istarskoj. Ukratko, ŠIZ se polako širi, a ravnatelji škola i profesori shvaćaju koliko je važno uvođenje takva predmeta. Uviđa se važnost projektne nastave u kojoj se zamjenjuju uloge profesora i učenika. Umjesto da učenici samo slušaju predavanje profesora, oni su zapravo glavni akteri, sami osmišljavaju čime se žele baviti, sami biraju temu i problem. Na taj način uči ih se da svijet oko sebe promatraju nekim drugim očima i da obrate pažnju na detalje koje inače ne bi primijetili. Uz nastavnika, odnosno mentora koji im pomaže u onome u čemu su neiskusni, poput pisanja dopisa i stupanja u kontakt s ljudima iz grada, županije ili neke firme, započinju projekt. Učenici moraju temeljito istražiti odabranu temu i problem, započeti interakciju s ljudima koji su uključeni u taj problem, intervjuirati ih i napraviti anketu te na kraju, ako je moguće, pronaći i prezentirati rješenje. To je zaista zahtjevan posao.

Surađuje li naš ŠIZ s drugim školama?

– Za sada nismo surađivali s drugim školama jer nije bilo potrebe i nismo se bavili istim temama. Međutim, definitivno bismo trebali organizirati neke suradnje u budućnosti. 

Koje su aktualne teme na ŠIZ-u i koja je tema zasad učenicima bila najzanimljivija?

– Prve godine tema je bila „Kultura i mediji“. Učenici su kao najveći problem naveli manjak mjesta za izlaske i druženje srednjoškolaca u Rijeci. Zatim su napravili anketu i intervjuirali oko 300 učenika naše škole, posjetili udrugu RiRock i osmislili koncert  u Palachu gdje su svirala tri benda iz naše škole. Zapravo, dokazali su da je moguće napraviti događaj koji je pogodan za srednjoškolce, u razumnom budžetu, s obzirom na to da je naš budžet 660 eura. Prošle godine tema je bila zdravlje, a unutar te teme pronašli su dva problema: nedostatak seksualne edukacije i nedostatak Sata razrednika. Spojili su ta dva problema, obišli brojne udruge koje se bave tom tematikom i na kraju školske godine, nakon istraživanja i dviju različitih vrsta anketa rad je urodio plodom. Zajedno s udrugom PaRiter prijavili smo projekt na Ministarstvo i sada čekamo rezultate.

Imate li već neke veće ŠIZ projekte planirane za budućnost?

– Pa, ljepota ŠIZ-a zapravo je da ne planiramo za budućnost. Ja ne znam šta će se dogoditi sljedeće godine zato što učenici biraju čime se žele baviti. To je najbolji dio ŠIZ-a, ja uopće nisam bitna, ja sam ovdje samo da pomognem učenicima kako bi ostvarili projekt koji su zamislili, odnosno da ih usmjerim.

I za kraj, što mislite, kako bismo mogli privući više učenika da se uključe u ŠIZ?

– To je stvarno dobro pitanje, da znam odgovor na njega, bilo bi mi puno lakše. Vjerujem da se radi o tome što naši učenici imaju jako puno fakultativnih i izbornih predmeta, a dosta njih ide i na natjecanja. Puno puta učenici su mi rekli da se, nažalost, ne mogu priključiti ŠIZ-u jer nemaju vremena. Jedna učenica objasnila mi je da se ove godine priprema za više natjecanja te se želi tome posvetiti. Također, robotičari nam oduzimaju dosta učenika koji bi se možda priključili. Naravno da im je interesantnije s robotičarima otići u New York, nego biti na ŠIZ-u i čučati u Rijeci. Tako da je možda jedan od načina za privući učenike osmišljavanje projektne nastave koja će nam omogućiti otići nekamo, idealno izvan Hrvatske te da posjetimo nešto zanimljivo. Tko zna, možda i mi jednog dana odemo u New York.

 

Razgovarala: Una Mastrović (2.4)

Popular posts from this blog

Svečana podjela razrednih svjedodžbi maturantima (2024./2025.)

U utorak, 1. srpnja 2025.,   održala se svečana podjela razrednih svjedodžbi našim maturantima. Učenici generacije s ravnateljem Ove smo godine proglasili čak pet učenika/ica generacije. To su Cristina Reš, Krešimir Bravić, Nereo Rundić, Lana Milani i Karlo Ahel. Sportašicom generacije proglašena je učenica Zoa Vivoda. S njima smo razgovarali tijekom ove nastavne godine te možete pročitati sljedeće intervjue:  https://gam-rijeka.blogspot.com/2025/06/odlazak-izvrsne-generacije-maturanata.html i https://gam-rijeka.blogspot.com/2025/02/zoa-vivoda-maturantica-i-taekwondo.html . Sportašica generacije s ravnateljem Nagrađeni su sljedeći učenici: Cristina Reš (4.1), Ernest Podobnik (4.2), Andrej Ažman, Brigita Smoković (4.3), Krešimir Bravić, Nikola Kaštelan, Toni Cecić Karuzić, Nereo Rundić, Lana Trglavčnik, Tea Tirić, Helena Marušić, Ana Injac, Anna Lena Živković, Dora Špiljak, Tomislav Štefanac (4.4) te Karlo Ahel, Lana Milani, Ivan Pađen, Borna Čizmarević i Nino Spinčić (4.5...

Razgovor s nagrađenom nastavnicom Glorijom Mavrinac: „Smatram da je ta nagrada lijepo priznanje, ali to nije srž moga posla.“

„Smatram da je ta nagrada lijepo priznanje, ali to nije srž moga posla.“ U razgovoru s profesoricom hrvatskoga jezika Glorijom Mavrinac saznali smo kako je odlučila postati nastavnica hrvatskoga jezika, tko su joj bili uzori i što je inspirira u njezinu radu. Podijelila je s nama što joj najviše znači u radu s učenicima te koja gradiva najradije predaje. Također, otkrila nam je svoje omiljene knjige i autore, a osvrnula se i na srednjoškolske lektire, kao i na projekt koji bi voljela ostvariti. Dotaknula se svojih najvećih uspjeha s učenicima i kako se osjećala kada je primila nagradu za jednu od najuspješnijih nastavnica u Hrvatskoj. Na kraju, otkrila nam je svoje hobije te podijelila najdražu uspomenu s učenicima koja joj je ostala u sjećanju. Kako ste odlučili postati nastavnica hrvatskoga jezika? Je li to oduvijek bio Vaš san ili se odluka dogodila spontano? – Oduvijek je to bio moj san, ne bih rekla da je ta odluka bila spontana. Moja majka također je nastavnica hrvatskoga j...

Zoa Vivoda: Maturantica i taekwondo ratnica

Balansiranje između  škole i sporta nije lako, ali kada nekoga vodi strast, ništa nije nemoguće. Zoa Vivoda, maturantica Gimnazije Andrije Mohorovičića Rijeka, već je gotovo deset godina posvećena borilačkom sportu. Viceprvakinja je Europe, višestruka državna prvakinja i djevojka koja bez problema može prebrojiti sve modrice na tijelu. Saznali smo kako je započela svoju sportsku priču, što je motivira i koji su joj najveći snovi. Kada si počela trenirati i što te privuklo tom sportu? – Počela sam trenirati prije skoro deset godina… Iskreno, ne sjećam se što me točno privuklo, ali očito je upalilo jer sam još uvijek tu! – rekla je kroz smijeh. Sjećaš li se svojega prvog treninga? Kakav je bio osjećaj? – Sjećam se trenutka kada sam prvi put kročila u dvoranu i zastala na ulazu promatrajući kako trening izgleda. Sve je djelovalo pomalo zastrašujuće, ali istovremeno sam osjetila snažnu povezanost i uvjerenje da je upravo to sport koji želim trenirati. (S vremenom strah je nesta...