Skip to main content

Razgovor s nagrađivanom nastavnicom Helgom Dukarić Dangubić

Helga Dukarić Dangubić, nastavnica glazbene umjetnosti, ovogodišnja je dobitnica Županijske nagrade za najuspješnije odgojno-obrazovne djelatnike te državne nagrade Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih. S njom smo razgovarali o priznanjima te njezinu privatnome i nastavničkom dijelu života.



Za početak, kojim biste se riječima ukratko predstavili?

– Dobronamjerna, altruist, volim glazbu, prirodu i životinje, ustrajna.

Što Vas je motiviralo da izaberete poziv nastavnice? Jeste li prije toga imali drugih afiniteta i biste li danas iznova izabrali ovaj poziv?

– Uvijek sam voljela umjetnost, ne samo glazbenu nego i likovnu umjetnost. Zanimalo me i pravo, jer sam osjetljiva na nepravdu u svijetu. Zanimala me i veterina. I na kraju sam sve odvagala i odlučila se za glazbu koja me prati cijeli život. Kad sam upisivala glazbenu akademiju, uopće nisam razmišljala da ću danas-sutra postati profesor. Jednostavno me vodila ljubav prema glazbi. To se desilo nekako sasvim spontano.

Možete li nam reći zašto smatrate da je glazbena umjetnost važna u osobnom razvoju učenika?

– Glazbena umjetnost kao i svaka druga umjetnost vrlo je važna u razvoju čovjeka. Znamo da su se ljudi od prapovijesti izražavali glazbom, pjevali su. Izražavali su se i crtajući po špiljama. Na te načine iskazivali su neku svoju emociju, zajedništvo, potrebu za kreativnim izražavanjem. Kad su ljudi u zajedništvu, kad se druže putem glazbe, to ima jako puno benefita za ljudsko tijelo. Već su stari Grci znali da se glazbom može liječiti, što je danas i znanost dokazala. Primjerice, slušanjem glazbe možemo regulirati krvni tlak.

Radili ste u osnovnim i srednjim školama. Koja je osnovna razlika u pristupu poučavanja glazbene umjetnosti učenika nižih i viših razreda?

– U principu, nema neke velike razlike. Naravno da djeca u nižim razredima imaju drugačiju percepciju i nemaju toliko razvijenu logiku, pa ne mogu shvatiti sve pojmove na razini gimnazijalaca. Jednostavno, potrebno je prilagoditi pristup. Ali taj dobar osjećaj koji je posljedica bavljenjem glazbom,  ljubav prema glazbi, zajedništvo, to je u principu kod svih isto. Generalno ljudi vole glazbu bilo da ju vole samo slušati ili/i se glazbom  aktivno bave kroz pjevanje, ples ili sviranje.

Kad govorimo o glazbi i kreativnosti, uočavate li neke bitne promjene među učenicima  nekad i danas?

– Nekih bitnih promjena u principu nema. Uočavam jedino da su učenici opterećeni brojnim dodatnim aktivnostima, žele iskušati više aktivnosti i tu sada treba jako dobro balansirati. Zadovoljiti sve školske obveze, neke druge interese i steći  znanja i vještine iz drugih područja dosta je zahtjevno s obzirom na to da na raspolaganju imamo samo 24 sata.

Mi smo na satu mogli svjedočiti Vašem prekrasnom sviranju klavira. Pored klavira svirate li neki drugi instrument?

– Da. Uz akademiju klavirski i teoretsko-pedagoški odjel završila sam i osnovnu glazbenu školu za harmoniku, pa sviram i harmoniku. Vladam gitarom, iako ne baš nešto pretjerano, ali znam svirati akorde, mogu pratiti određenu pjesmu. Naravno, sviram i ono što se svira u osnovnoj školi, blok flauta, melodike itd., imala sam i orkestrić blok flauta i melodike.

Koja Vam je najdraža vrsta glazbe? Ima li neka vrsta glazbe koju ne volite?

– U principu ne mogu reći da imam neku vrste glazbe koja mi je najdraža. Definitivno mogu reći da preferiram klasiku. Volim sve poslušati, neovisno je li to pop-glazba, rock-glazba, dakle, nešto što spada u popularnu glazbu, dobar jazz, techno. Doista mi je svejedno, ako je glazba u svojoj strukturi dobra, ja ću je poslušati. Naravno, ono što slušam, ovisi i o nekom mom trenutnom raspoloženju jer ovisno o raspoloženju slušaš različitu vrste glazbe. A koju glazbu ne volim? Ne volim ove današnje narodnjake. To nema veze s tradicijskom glazbom. Tradicijsku glazbu jako volim i cijenim, dapače, i hrvatsku i svjetsku, ali narodnjake ne volim.

Možemo li onda pretpostaviti da nemate ni najdražeg glazbenika ili ipak imate?

– Ima ih više. Jako volim Wagnera, ali on je dosta zahtjevan skladatelj koji se ne može uvijek slušati u svojoj punini. Volim Brahmsa, Mozarta, Bacha, Debussya. To su bezvremenski skladatelji. 

Nekog modernog? Koga volite slušati? 

– Grupu Queen, ona je bezvremenska. Obožavam i Bon Jovija. Što se tiče vokala, istaknula bih Georgea Michaela (žao mi je što nisam bila na njegovu live koncertu),  Aretha Franklin, što se tiče jazza. Ima puno izvođača koji su se doista istaknuli i koji su sjajni.

Već ste nam nešto rekli o svojem mišljenju o narodnjacima. No, ipak, što mislite o novim trendovima preferirane glazbe među mladima?

– O ukusima se ne raspravlja. Možemo ulaziti u to je li  ta glazba po nekim kriterijima kvalitetna ili nije i hoće li zaživjeti ili neće? Po meni, takva glazba neće zaživjeti. Neće biti neki evergreen poput Beatlesa, čija se glazba sluša kroz više generacija. Međutim, ako je uloga glazbe u našem životu da veseli ljude, onda nemam ništa protiv, ali volim učenike upoznati, ako me pitaju, da ta glazba nema neku vrijednost i kvalitetu. To je isto kao hoćete li sami sebi preporučiti da svaki dan jedete u McDonald'su, doručak, ručak i večeru. Najvjerojatnije nećete jer znate da takva hrana baš i nije zdrava, ali nam je svima ponekad gušt i možda ćemo njome zadovoljiti neku trenutnu potrebu.

Koje ste nagrade u dosadašnjem radu osvojili, što Vam te nagrade znače i biste li neku od tih nagrada posebno izdvojili?

– Nemam u  principu neku nagradu koju bih posebno izdvojila.  U ovoj školi vodim Združeni zbor Prve riječke hrvatske gimnazije i Gimnazije Andrije Mohorovičića Rijeka. Zbor  je nastao prije negoli je nastala Gimnazija Andrije Mohorovičića Rijeka. Naime, nekoć je to bila jedna gimnazija koja je radila u dvije smjene. Zvala se Centar za kadrove u obrazovanju i kulturi. Nakon što su se podijelile u dvije gimnazije, dogovor je bio da ostane jedinstveni zbor koji će povezivati te dvije škole. Zbor je od prvog dana uspješan. Sudjelujemo na natjecanjima. Ovo je već treća godina otkako smo išli na državna natjecanja. U Varaždinu smo osvojili srebrne nagrade, vrlo smo se visoko pozicionirali na državnoj razini. Bili smo na dva međunarodna natjecanja na kojima smo osvojili srebrne nagrade. Prošle godine sudjelovali smo i na jednom međunarodnom festivalu  We Are Singing Adriatic na kojem smo bili jedini predstavnici iz Hrvatske. To je što se tiče našeg zbora. Radimo i na eTwinning projektima za koje smo osvojili državne i europske nagrade. Pored ovoga vodim i svoj zbor koji sam osnovala prije deset godina. To je Mješoviti pjevački zbor Rijeka-Sempre Allegro”. Od prvog dana zbor sudjeluje na brojim natjecnjima na kojima osvaja zlatna i srebrna odličja. Možda bih od svih tih nagrada izdvojila jednu osvojenu s jednim mojim bivšim zborom s kojim sam išla na svjetsko natjecanje u Barcelonu. Na tom natjecanju bilo je preko 70 različitih zemalja sudionica, a broj zborova ni ne znam jer ih je bilo jako puno. Ondje smo osvojili zlato.



Vidim da je Vama uistinu stalno zabavno. Biste li mogli izdvojiti najdraži poslovni trenutak? 

– Ne znam, jednostavno, nisu mi bitne nagrade. Nagrada je samo točka na i, šlag na kraju. Lijepo je kad dobiješ neku nagradu kao što su to bile županijska i državna nagrada za najuspješnije profesore. To je lijepa potvrda. Ono što mene ispunjava i raduje sam je taj proces. Iza nagrada je puno rada i priprema. Veseli me kad kroz taj rad postigneš zajedništvo, jednu homogenu grupu koja vrijedno radi i gleda u istom smjeru. Naš zbor od prvog tjedna vrijedno radi i priprema program želi li stići pripremiti se za jedno državno natjecanje ili bilo koje drugo. Kad znaš koliko si uložio truda u to i kad to na kraju dobro zazvuči, to ti je nagrada. A još kad ovako dođe nešto povrh toga, onda je to lijep osjećaj. Isto je kada radimo projekte u razredu. Dobar je osjećaj znati da si povezao ljude u zajedničkoj aktivnosti, a ako to na kraju rezultira i nagradom, osjećaj je neprocjenjiv.

Imate li koji životni moto?

– Imam ih puno. Jedan od mota koji volim i učenicima ponoviti jest „da ne činiš drugome ono što ne bi volio da tebi drugi čine.“ Svijet bi bio puno sretnije mjesto kad bi svi ljudi o tome promišljali. Nietzsche je rekao: „Bez glazbe život bi bio pogreška.“ I to mi je lijepa izreka. Ima ih još. Vezane su uz glazbu i životne vrijednosti.

I za sam kraj, imate li kakvu poruku za one koji možda razmišljaju o pozivu učitelja ili nastavnika?

– Ovo je specifičan posao koji zapravo nije posao. Ovo je poziv. To moraš voljeti. Moraš voljeti mlade ljude i voljeti to što poučavaš. Ako zadovoljiš ta dva kriterija, onda smatram da možeš biti uspješan učitelj. Ovo je jedna stalna mijena i moraš se znati tome prilagoditi, biti u tijeku s vremenom, biti u tijeku s novim tehnologijama jer se inače ne možeš uklopiti u današnji suvremeni svijet i način poučavanja. Moraš poznavati ono s čime su mladi ljudi okruženi i što je njima bitno. Ako nisi spreman učiti, jer nitko nije sve naučio, a ovaj posao zahtijeva stalno učenje i zahtijeva biti u tome, onda to nije posao za vas. Ako mislite da ovaj posao traje osam sati, varate se. On traje puno duže. Samo je u percepciji javnosti to drugačije. Velik dio posla odrađuje se kod kuće, pogotovo ako ste još i razrednik. Osnova je da ovaj posao treba voljeti, da treba voljeti mlade i htjeti im usaditi sjeme, zrno, za koje se nadamo da će iz njega nešto izrasti. Jako sam ponosna jer ima više učenika kojima sam bila uzor i koji su krenuli u glazbene škole na moj poticaj i danas su profesori glazbe i cijenjeni solo pjevači.

 

Zahvaljujem profesorici Helgi Dukarić Dangubić. Njezin primjer putokaz je svima nama da u životu biramo raditi ono što volimo. Tada ćemo i mi moći poput nje zračiti entuzijazmom. I da, nemojte zaboraviti jedan od njezinih životnih mota: „Bez glazbe život bi bio pogreška.“ Zato pjevajte, svirajte, slušajte glazbu koju god volite, potičite zajedništvo i širite dobre vibracije.


Razgovarala: Iva Barbalić, 2.4

Popular posts from this blog

Svečana podjela razrednih svjedodžbi maturantima (2024./2025.)

U utorak, 1. srpnja 2025.,   održala se svečana podjela razrednih svjedodžbi našim maturantima. Učenici generacije s ravnateljem Ove smo godine proglasili čak pet učenika/ica generacije. To su Cristina Reš, Krešimir Bravić, Nereo Rundić, Lana Milani i Karlo Ahel. Sportašicom generacije proglašena je učenica Zoa Vivoda. S njima smo razgovarali tijekom ove nastavne godine te možete pročitati sljedeće intervjue:  https://gam-rijeka.blogspot.com/2025/06/odlazak-izvrsne-generacije-maturanata.html i https://gam-rijeka.blogspot.com/2025/02/zoa-vivoda-maturantica-i-taekwondo.html . Sportašica generacije s ravnateljem Nagrađeni su sljedeći učenici: Cristina Reš (4.1), Ernest Podobnik (4.2), Andrej Ažman, Brigita Smoković (4.3), Krešimir Bravić, Nikola Kaštelan, Toni Cecić Karuzić, Nereo Rundić, Lana Trglavčnik, Tea Tirić, Helena Marušić, Ana Injac, Anna Lena Živković, Dora Špiljak, Tomislav Štefanac (4.4) te Karlo Ahel, Lana Milani, Ivan Pađen, Borna Čizmarević i Nino Spinčić (4.5...

Razgovor s nagrađenom nastavnicom Glorijom Mavrinac: „Smatram da je ta nagrada lijepo priznanje, ali to nije srž moga posla.“

„Smatram da je ta nagrada lijepo priznanje, ali to nije srž moga posla.“ U razgovoru s profesoricom hrvatskoga jezika Glorijom Mavrinac saznali smo kako je odlučila postati nastavnica hrvatskoga jezika, tko su joj bili uzori i što je inspirira u njezinu radu. Podijelila je s nama što joj najviše znači u radu s učenicima te koja gradiva najradije predaje. Također, otkrila nam je svoje omiljene knjige i autore, a osvrnula se i na srednjoškolske lektire, kao i na projekt koji bi voljela ostvariti. Dotaknula se svojih najvećih uspjeha s učenicima i kako se osjećala kada je primila nagradu za jednu od najuspješnijih nastavnica u Hrvatskoj. Na kraju, otkrila nam je svoje hobije te podijelila najdražu uspomenu s učenicima koja joj je ostala u sjećanju. Kako ste odlučili postati nastavnica hrvatskoga jezika? Je li to oduvijek bio Vaš san ili se odluka dogodila spontano? – Oduvijek je to bio moj san, ne bih rekla da je ta odluka bila spontana. Moja majka također je nastavnica hrvatskoga j...

Zoa Vivoda: Maturantica i taekwondo ratnica

Balansiranje između  škole i sporta nije lako, ali kada nekoga vodi strast, ništa nije nemoguće. Zoa Vivoda, maturantica Gimnazije Andrije Mohorovičića Rijeka, već je gotovo deset godina posvećena borilačkom sportu. Viceprvakinja je Europe, višestruka državna prvakinja i djevojka koja bez problema može prebrojiti sve modrice na tijelu. Saznali smo kako je započela svoju sportsku priču, što je motivira i koji su joj najveći snovi. Kada si počela trenirati i što te privuklo tom sportu? – Počela sam trenirati prije skoro deset godina… Iskreno, ne sjećam se što me točno privuklo, ali očito je upalilo jer sam još uvijek tu! – rekla je kroz smijeh. Sjećaš li se svojega prvog treninga? Kakav je bio osjećaj? – Sjećam se trenutka kada sam prvi put kročila u dvoranu i zastala na ulazu promatrajući kako trening izgleda. Sve je djelovalo pomalo zastrašujuće, ali istovremeno sam osjetila snažnu povezanost i uvjerenje da je upravo to sport koji želim trenirati. (S vremenom strah je nesta...