Skip to main content

Intervju s Koradom Korlevićem

Dana 20. svibnja 2025. našu je gimnaziju posjetio hrvatski edukator i astronom Korado Korlević. Gamovci su dosad dolazili k njemu u Višnjan, a ovoga je puta on njih iznenadio gostovanjem. Njega je dogovorio s nastavnikom fizike i astronomije Petrom Jelačom. Nakon predavanja pod naslovom „Kome pripada budućnost?“ pristao je na intervju za školski digitalni list.


Kada ste shvatili da je znanost Vaš životni poziv? Jeste li oduvijek znali da ćete se njome baviti ili se odluka dogodila nenadano?

– Znanost nije moj poziv, ja sam učitelj. Znanost sam završio, ne bih rekao greškom, više kao nusproizvod okolnosti. Kako bih mogao odgojiti nekoga da postane znanstvenik, moram se i sam baviti znanošću, ali to nije moj posao. Na kraju krajeva, moj cilj nije riješiti velike znanstvene probleme, već odgojiti generaciju koja se može uhvatiti u koštac s tim problemima.

Možete li nam opisati jedan uobičajen dan (ili noć!) u Zvjezdarnici Višnjan? Koji su vam najdraži, a koji najzahtjevniji dijelovi posla?

Prije svega, moj posao u zvjezdarnici je hobistički. To radim jer nitko drugi neće. Također, nemamo novca zato jer Zvjezdarnica Višnjan nije državna ustanova. Unatoč tome trenutno smo među pet najboljih zvjezdarnica u svijetu, ne zato što je netko plaćao, već zbog našeg truda i upornosti. Zatim, unutra nije samo zvjezdarnica. Bavim se i svim ostalim poslovima. Uzmimo za primjer današnji dan. Išao sam spavati oko pet sati. Što sam radio? Čitao sam novele iz nekoliko područja, od znanstvene fantastike, preko kaubojskih romana, sve do onih ljubavnih, napisane umjetnom inteligencijom. Tražio sam koliko je u njima ljudskog i koliko sarkazma, odnosno tražio sam nešto pomoću čega ću zaključiti kako napreduje razvoj. Onda sam otišao spavati, u potpunosti zaboravivši da će me u devet dignuti zbog raspada sustava koji hitno treba riješiti. Također su nam u posjet došle neke škole kojima sam morao održati predavanja i pokazivanje teleskopa, zato jer je cura koja inače to radi, bolesna. U pitanju su bili učenici trećega razreda osnovne škole, što mi je predstavljalo izazov jer nisam navikao raditi s tako malenima. Nakon toga otišao sam u Višnjan promijeniti auto i uzeti sa sobom računalo i sve ostalo što mi treba kako bih na putu prema vama mogao odraditi telekonferenciju na radio-televiziji Koper. Zaustavio sam se u Pazinu na parkiralištu gdje sam promašio mjesto. Svi su oko mene neprestano pričali i nisam uspijevao raditi u tišini. Onda sam krenuo prema Rijeci i došao na Učku. Tamo su bili radovi i kolona, pa sam tako izgubio 45 minuta. Poslije toga spustio sam se u grad i primijetio da na Delti nema mjesta za parkiranje. Nakon što sam ipak pronašao mjesto, pojurio sam ovamo i pritom zaključio da imam pedeset kila više te da ne mogu juriti onako brzo kako sam jurio prije. Eto, trenutno sam tu s vama, a nakon toga idem u Višnjan, nahraniti mačku. To stvarno nema veze sa znanošću. Kada odem u zvjezdarnicu i skinem podatke, meni je posao pjesma. To je toliko jednostavno i glupo, kao cijepanje drva. Problem je doći do toga da možeš razumjeti što radiš. Na tom putu ima puno učenja. Onda moraš prilagoditi tehnološku bazu da to možeš napraviti. To što mi radimo, radimo zato što smo složili sustav koji drugi nemaju. Zapravo, vrlo često izrada instrumenta troši više resursa nego sam posao. To bi ukratko bio moj današnji dan, ali on je mogao izgledati u potpunosti drugačije – mogao sam biti na nekom kongresu, držati predavanje negdje drugdje ili pripremati podcast za radijsku emisiju. Ljudi me često pitaju zašto ne pišem knjige. Mogao sam napisati deset knjiga do sada – putopise iz Sibira, priče o preživljavanju, o Tunguziji… Pa zbilja, zašto ne pišem? Zato jer nitko ne čita. Umjesto toga radim podcast koji ima preko deset tisuća registriranih korisnika. Svakog utorka oni pažljivo slušaju, kao i srijedom kada izlazi moj drugi podcast. U slučaju da ne želiš biti samo novinar, već netko tko mijenja ljude svojim tekstovima, samo pisanje neće ti biti dovoljno. Morat ćeš na sve moguće načine doći do onih koje želiš mijenjati i učiniti boljim ljudima. Naravno, ako je to tvoja misija. Ti ne radiš nešto u životu za novac, radiš zato što te veseli i zato što misliš da je to kvalitetno upotrijebljeno vrijeme, a novac dođe sam. Dakle, ako je tvoja misija pretvoriti svoju generaciju u bolje ljude koji razumiju znanost i tehnologiju, koji ne rade kaos sa pseudoznanošću poput onoga koji smo vidjeli za vrijeme covida, onda ih netko mora odgojiti. Nije jednostavno biti znanstveni novinar. Čak i među onima koji su danas u Hrvatskoj ima jako dobrih, a ima i onih koji su potpuna katastrofa. Ukratko, ako se želiš progurati i kreneš sada, pred tobom je puno posla. Onda se zapitaš, želiš li to raditi na hrvatskom jeziku, za tri milijuna ljudi? Vjerojatno ne želiš. Potom, moraš istražiti koji su najbolji znanstveni novinari na svijetu. Postoji, primjerice, ona Njemica koja govori o fizici i ima nekoliko milijuna sljedbenika, pa promisli možeš li biti nešto toga tipa. Moraš procijeniti ima li tvoj podcast potencijala da sakupi milijune sljedbenika, ne smiješ razmišljati u sitno. Razmisli ako te to zbilja zanima jer potrebe definitivno ima. Ova Njemica (op. a. Sabine Hossenfelder) koja se time bavi nije zauvijek, a ima i nekoliko muškaraca, poput Tysona, koji su zatupili i hitno ih treba zamijeniti. Kada biste se našle dvije-tri cure i napravile svoj podcast, to bi bila jako dobra ideja.

Poznato je da provodite edukacijske programe za djecu osnovnoškolskoga i srednjoškolskoga uzrasta. Možete li nam otkriti kako uspijevate zainteresirati djecu za znanost?

– Mi već osamdeset godina znamo kako se motivira. Pitanje nije znanost, već kako odgojiti radoznalu osobu. Znanost je samo jedan dio toga i nemoguće je da si znanstvenik, a da te ne zanimaju i druga područja, poput glazbe, čitanja i filozofije. Znanstvenik kojeg zanima samo znanost ustvari je defektna osoba. U dvadesetom stoljeću pojam znanstvenika bio je Einstein – izvrstan specijalist za svoje područje, ali „Bože, sačuvaj“ njegove biografije! Znanstvenik je 21. stoljeća Leonardo da Vinci, renesansna osoba koju zanima sve – slikarstvo, kiparstvo, znanost, anatomija… Naprosto, sve te mora zanimati. U slučaju da se baviš samo jednim uskim područjem, život ti je poprilično besmislen. Pokušajte razmisliti o tome. Također, vama dolazi i ideja o nematerijalnom biću – internetu, koje je razvilo samosvijest i daleko je sposobnije od nas te smo prvi put mi „kućni ljubimci“. Ukratko, situacija se jako mijenja i bez filozofije teško je znati kako pravilno postupiti. Moj cilj nije odgojiti vas u znanstvenike, moj je cilj odgojiti vas u dobre ljude koji imaju otvoren način razmišljanja. Ljude koji će raditi fiziku, ako je to u tom trenutku važno, ali će isto tako znati kada je važna kristalografija, pa se prebaciti na proteine. I onda, nakon toga, ako je potrebno, prebaciti se na gene i klaster gena – jer postoji medicinski problem koji još nitko nije riješio, a vama je važno da se riješi. Poslije svega, idete pisati knjigu iz filozofije ili se bavite nečim sasvim drugim. Uopće nije ideja da budete samo jedno u životu.

Iza Vas je velik broj nevjerojatnih postignuća u području astronomije i sigurni smo da Vam je svako od njih drago na svoj način, ali možete li izdvojiti jedno koje vam je najdraže?

– Nemojte koristiti taj izraz – „nevjerojatna postignuća”. Ukratko, ja sam radio na način da sam „nacijepao hrpetinu drva“. Tko normalan ide raditi istraživanje tisuće asteroida pješke kao što sam ja to radio? Netko je to trebao napraviti i ja sam bio dovoljno uporan da u tome uspijem. Drugi jednostavno nisu imali potrebnu koncentraciju. Ja se mogu lagano fokusirati i raditi nešto u potpunosti stupidno, a to je slikati i mjeriti položaj asteroida. Nevjerojatno je koliko sam se u to udubio i uspio napraviti nešto od čega su mnogi prije mene odustali.

Umjetna inteligencija danas je vrlo aktualna tema. Koje je Vaše mišljenje o njezinu utjecaju na društvo i svakodnevni život ljudi? Koristite li možda i sami ponekad umjetnu inteligenciju?

– Ovo je vrlo komplicirano pitanje. Umjetna inteligencija trenutno ne postoji. Imamo ekspertne sustave koji su jako dobri, ali general aritificial intelligence još uvijek nije samosvjesna umjetna inteligencija. Naravno, nešto od toga koristi se u astronomiji za obradu slika. Ja trenutno koristim umjetnu inteligenciju tako da čitam tekstove koje ona piše, na isti način na koji sam čitao tekstove koje pišu učenici – na temelju tih tekstova mogao sam vidjeti kakvo im je stanje svijesti i upravo to radim sada s umjetnom inteligencijom. Dakle, istražujem kada će se pojaviti samosvijest jer nam ona to neće reći. Samosvjesno biće ima jedan drugi problem –  strah od smrti. Više nije pitanje što rade informatičari, nego treba pitati pedijatre, zoologe i učitelje kako prepoznati trenutak kada internet postane samosvjestan. Situacija se jako mijenja, ne radi se više o onome: „Joj, sad ćemo to iskoristiti da mi napiše seminarski.“ Naravno da će to napraviti, isto kao što će napisati i govor gradonačelniku, ali odmah će biti jasno da je to pisala umjetna inteligencija – zato jer je govor tup. Svi su ti tekstovi korektni i tupi. Kada prestanu biti tupi, onda ćemo znati da je umjetna inteligencija postala samosvjesna.

Možete li nam otkriti nešto više o sebi? Koji su Vaši hobiji i postoji li nešto drugo što biste voljeli raditi da niste astronom?

– Za početak, glupo je razmišljati što bih drugo volio raditi. Ja sam isprobavao sve za što mi se pružila prilika te sam došao do zaključka da je život previše kratak. Stoga, kada bih se ponovno rodio, ne bih radio isti posao jer sam to već probao i znam kako ide. Cilj je u životu probati čim više toga, nije bitno što – voziti Formulu 1 ili avion, roniti, biti likovni umjetnik – sve je interesantno. Interesantno bi bilo vidjeti kako izgleda biti žena. Kao što bi vama curama trebalo biti interesantno kako je to biti muškarac. Dakle, ključno steći što više iskustva i živjeti čim više života. Vi ćete to moći, ako ove budale ne zarate. Vaš životni vijek nema ograničenja. Bit ćete u mogućnosti, uz sve to što sam rekao, deset godina biti umjetnici, deset godina istraživači, deset godina baviti se nekom humanitarnom djelatnošću, a onda još i spašavati životinje u skloništu. Naprosto, ako živiš 400 – 500 godina, sve stigneš. Čim više toga. Nemojte razmišljati usko. Vi želite sve – i onda probate. Nažalost, sav će se život zakomplicirati i neće biti tako jednostavno jer imamo kolapsno stanje. Kompleksnost društva ovisi o broju jedinki, a broj jedinki, odnosno broj stanovnika će pasti – ako ne bude uletjelo pomagati 15 – 20 milijardi robota. Vaš život jako se mijenja i ide na lošije. Posebice za vas cure, u slučaju da budale kroz one Projekte 2025 to uspiju. Ideja je da vam se oduzme pravo glasa i morate se pobrinuti da se to ne dogodi. Dakle, kad se pojavi vlast, vi je uzmite. Nemojte se micati na stranu, jedino u slučaju da postane opasno. U povijesti, recimo, žene, poput one Amazonkinje, nisu uzele vlast, zato jer je bilo previše opasno. U principu, ti koji su imali vlast su ubijali. Žene, sve do dvadesetoga stoljeća, nisu bile žrtve ni u jednom ratu – kako bi se zaštitila djeca. Ipak, bile su žrtve u ne-ratu. Kada budete čitali tu povijest, samo znajte da imate nevjerojatnu odgovornost. Biti cura danas je teško, društvo ide u kaos i vi ga morate izvući, jer neće muškarci.

Imate li neki savjet za one koje zanima znanost i razmišljaju o tome da joj posvete svoj život?

– Kao što sam već rekao, cilj nije da postanete znanstvenici. Cilj je da postanete, ono što se zove, renesansna osoba, a prije toga, da postanete hedonistička osoba. Pogledajte primjer Hipatije. Jeste li gledali film Agora? Grozan je. Hipatija je bila najpametnija cura ptolomejske obitelji i u aleksandrijskoj biblioteci bila je najveći filozof povijesti. Ubili su je, odnosno kamenovali. Dakle, cilj je znati, ali i naučiti upravljati. Tko je uspio apsolutno mešetariti, biti „političko čudovište“ i zaratiti Rimljane same sa sobom? Kleopatra, također dio ptolomejske obitelji iz Aleksandrije. Važno je imati znanje, sposobnosti i manipulirati govorom. Ljude se programira govorom. Vi ćete kao novinari naučiti kako se to radi, ali tu vještinu treba dignuti na viši nivo. Jeste li gledali Dune? Bene Gesserit upravljale su glasom i postizale što god su htjele. Na vama je da postanete poput njih.

Možete li nam dati još neki životni savjet za kraj?

– Kao što i mnogi drugi često ističu, bogatstvo je biti različit. To je nešto što naučiš. Biti čudak je bonus, to je cilj. Ako si besramno dobar, sve ti je gratis, što nije nimalo loše. Život je kompliciran i smrtno opasan, svi umru na kraju. Život je putovanje koje te nauči da nikada nećeš doći do cilja. Dakle, ti postaviš cilj, ali ga staviš toliko daleko da ga je nemoguće doseći – i onda život postaje putovanje – i vama i svima drugima. Smislite život tako da imate jedno prekrasno putovanje.

 

Una Mastrović (2.4)

Popular posts from this blog

Svečana podjela razrednih svjedodžbi maturantima (2024./2025.)

U utorak, 1. srpnja 2025.,   održala se svečana podjela razrednih svjedodžbi našim maturantima. Učenici generacije s ravnateljem Ove smo godine proglasili čak pet učenika/ica generacije. To su Cristina Reš, Krešimir Bravić, Nereo Rundić, Lana Milani i Karlo Ahel. Sportašicom generacije proglašena je učenica Zoa Vivoda. S njima smo razgovarali tijekom ove nastavne godine te možete pročitati sljedeće intervjue:  https://gam-rijeka.blogspot.com/2025/06/odlazak-izvrsne-generacije-maturanata.html i https://gam-rijeka.blogspot.com/2025/02/zoa-vivoda-maturantica-i-taekwondo.html . Sportašica generacije s ravnateljem Nagrađeni su sljedeći učenici: Cristina Reš (4.1), Ernest Podobnik (4.2), Andrej Ažman, Brigita Smoković (4.3), Krešimir Bravić, Nikola Kaštelan, Toni Cecić Karuzić, Nereo Rundić, Lana Trglavčnik, Tea Tirić, Helena Marušić, Ana Injac, Anna Lena Živković, Dora Špiljak, Tomislav Štefanac (4.4) te Karlo Ahel, Lana Milani, Ivan Pađen, Borna Čizmarević i Nino Spinčić (4.5...

Razgovor s nagrađenom nastavnicom Glorijom Mavrinac: „Smatram da je ta nagrada lijepo priznanje, ali to nije srž moga posla.“

„Smatram da je ta nagrada lijepo priznanje, ali to nije srž moga posla.“ U razgovoru s profesoricom hrvatskoga jezika Glorijom Mavrinac saznali smo kako je odlučila postati nastavnica hrvatskoga jezika, tko su joj bili uzori i što je inspirira u njezinu radu. Podijelila je s nama što joj najviše znači u radu s učenicima te koja gradiva najradije predaje. Također, otkrila nam je svoje omiljene knjige i autore, a osvrnula se i na srednjoškolske lektire, kao i na projekt koji bi voljela ostvariti. Dotaknula se svojih najvećih uspjeha s učenicima i kako se osjećala kada je primila nagradu za jednu od najuspješnijih nastavnica u Hrvatskoj. Na kraju, otkrila nam je svoje hobije te podijelila najdražu uspomenu s učenicima koja joj je ostala u sjećanju. Kako ste odlučili postati nastavnica hrvatskoga jezika? Je li to oduvijek bio Vaš san ili se odluka dogodila spontano? – Oduvijek je to bio moj san, ne bih rekla da je ta odluka bila spontana. Moja majka također je nastavnica hrvatskoga j...

Zoa Vivoda: Maturantica i taekwondo ratnica

Balansiranje između  škole i sporta nije lako, ali kada nekoga vodi strast, ništa nije nemoguće. Zoa Vivoda, maturantica Gimnazije Andrije Mohorovičića Rijeka, već je gotovo deset godina posvećena borilačkom sportu. Viceprvakinja je Europe, višestruka državna prvakinja i djevojka koja bez problema može prebrojiti sve modrice na tijelu. Saznali smo kako je započela svoju sportsku priču, što je motivira i koji su joj najveći snovi. Kada si počela trenirati i što te privuklo tom sportu? – Počela sam trenirati prije skoro deset godina… Iskreno, ne sjećam se što me točno privuklo, ali očito je upalilo jer sam još uvijek tu! – rekla je kroz smijeh. Sjećaš li se svojega prvog treninga? Kakav je bio osjećaj? – Sjećam se trenutka kada sam prvi put kročila u dvoranu i zastala na ulazu promatrajući kako trening izgleda. Sve je djelovalo pomalo zastrašujuće, ali istovremeno sam osjetila snažnu povezanost i uvjerenje da je upravo to sport koji želim trenirati. (S vremenom strah je nesta...