Skip to main content

Intervju s knjižničarkom Leonilom Marač o Art-kinu

„Važno mi je da učenici znaju da Art-kino postoji“

U razgovoru s našom knjižničarkom Leonilom Marač saznale smo sve što nas je zanimalo o Art-kinu Croatia, programima koje ono nudi, načinima poticanja razvoja filmske kulture kod djece i mladih te bogatoj dugogodišnjoj suradnji Art-kina i naše škole.


Škola u kinu

Otkad škola surađuje s Art-kinom?

– Škola surađuje s Art-kinom otkad sam ja ovdje počela raditi, znači, od 2015. godine.

Koliko se učenika obično prijavi za odlazak u kino?

Pa, ovisi. Svake je školske godine drugačiji broj učenika koji se prijavljuje, ovisi o njihovoj zainteresiranosti. Ponekad se dešavalo da učenici nisu bili presretni kad bi trebali ići u kino, ali onda sam ja doskočila tome tako da sam taj odlazak u kino i gledanje filma, temu o kojoj govori, povezala s nekim predmetom iz kojega bi oni kasnije dobili ocjenu. To je onda bila win-win situacija. Nekih godina učenici su odlazili u kino zajedno sa svojim razrednicima kako bi proveli vrijeme zajedno, da se bolje upoznaju… pa bi im se to pisalo kao Sat razrednika. Nekad je to bilo u sklopu zdravstvenog odgoja, gledali su se filmovi koji su obrađivali teme poput mentalnog zdravlja, odrastanja, problema tinejdžera itd. Uvijek postoji skupina učenika koja željno odlazi u kino i želi gledati drugačije filmove, zato što takve filmove ne može vidjeti na televiziji, Netflixu ili Amazonu. To su pomno odabrani filmovi baš za njihovu dob koji se bave određenim problemima i, što je najbolje, to su filmovi europske kinematografije. Ove godine učenici imaju priliku pogledati poljski film, prije nekoliko tjedana učenici su otišli pogledati rumunjski film. Sad kad razmislim, ja se ne sjećam jesam li u životu pogledala rumunjski film, a naši učenici imaju priliku to napraviti, besplatno, u prekrasnoj Dječjoj kući.


Program

Koji je razred dosad najviše sudjelovao u ovom projektu?

– Općenito, u ovom projektu najviše sudjeluju prvi razredi, zato jer se trudim da svake školske godine svi prvi razredi sa svojim razrednicima idu u kino. Važno mi je da posjete Dječju kuću u kojoj se nalazi dječje Art-kino. Važno mi je da posjete tu građevinu, da znaju da ona postoji i da tamo mogu doći i provoditi svoje slobodno vrijeme. Isto tako, kada gledamo filmove u pravoj zgradi Art-kina važno mi je da učenici znaju da to kino postoji, da oni kao jedni gimnazijalci ne misle da Rijeka ima samo Cinestar, nego da znaju da postoji i Art-kino gdje mogu pogledati kvalitetne filmove. Naravno, ne želim time reći da američki filmovi nisu dobri, dapače, volim i ja pogledati neke velike blockbustere kakvi se prikazuju u Cinestaru.  No oni se isto tako mogu pogledati i u Art-kinu i u Art-kinu Dječje kuće – ali razlika je u ugođaju koje nudi jedno krasno kino koje ima svoju povijest i prekrasno uređeno kino Dječje kuće od onog kojeg nudi Cinestar.

Pada li zainteresiranost za odlazak u kino s odlaskom učenika u više razrede?

– Može se reći da zainteresiranost opada, zato jer se obaveze gomilaju. Naprimjer, maturanti imaju puno različitih obaveza nakon škole, pripreme za maturu i onda im se zbog toga ne da ostajati nakon nastave i ići u kino, iako je to, recimo, jedanput u cijeloj školskoj godini. Ne čini mi se baš tako strašno da se jednom u školskoj godini ostane nakon nastave sat i pol, dva, kako bi se pogledao neki dobar film. Mislim da to svatko može preživjeti.

Kakve filmove učenici najčešće gledaju i za koje su školske predmete vezani ti filmovi?

– Dosad smo povezivali filmove s različitim nastavnim predmetima. S povijesti, hrvatskim jezikom, sa stranim jezicima tako što smo gledali filmove talijanske kinematografije, francuske, njemačke… Tematski smo lako povezivali  filmove s predmetima kao što su filozofija, sociologija i etika. Ove ćemo godine, naprimjer, pogledati jedan film povezan s nastavom vjeronauka. Filmovi mogu biti povezani s bilo kojim predmetom zato jer teme variraju… Mislim da poveznica ima mnogo, treba vam samo malo mašte, želje i volje da nešto povežete s nečim čime se bavite, što vas zanima.

Postoji li neki film koji se posebno istaknuo i svima ostao u sjećanju?

– Prošle sam školske godine, između ostalog, vodila učenike pogledati Oblak, dokumentarni film o Luki Ritzu, učeniku koji je bio pretučen u Zagrebu i koji je od posljedica udaraca preminuo. Nakon toga njegovi su roditelji i Ministarstvo znanosti i obrazovanja osnovali nagradu Luka Ritz, nagradu  za promicanje tolerancije i škole bez nasilja. Svake godine učenici koje škola prijavi, koji se bave nekim određenim programima nenasilja, mogu dobiti tu nagradu. Kada sam odabirala taj film, bilo me je malo strah hoće li biti pretežak za učenike, zato jer je tema jako teška… radi se o njihovom vršnjaku koji je umro, radi se o nekome tko je iz Hrvatske, tko je iz Zagreba koji je sat i pol udaljen od Rijeke… Mislila sam da ću možda pretjerati ako ih odvedem na takav film, ali kasnije, u razgovoru s učenicima, saznala sam da im je upravo taj film bio omiljen, tako da ga planiram uvrstiti i u naše buduće odlaske u Art-kino. Dobro je da učenici pogledaju i takve filmove, koji možda jesu malo „teži“, koji svojom pričom potresu, možda nam čak treba jedan dan da dođemo k sebi, ali to su stvari koje se dešavaju, koje su realne i koje su oko nas, kojih moramo biti svjesni. I sve to je zapravo vezano za našu edukaciju i naš život. Moramo znati o svemu što se dešava, i o lijepom i o ružnom.


Gamovci gledaju Kraljev govor

I za kraj, mislite li da filmovi pozitivno utječu na učenike i njihova razmišljanja?

– S filmovima je kao i sa svime drugim… postoji dobar film i loš film, kao što postoji dobra knjiga i loša knjiga. I upravo to je dobro za učenike i za izgradnju njihova stila, jer kako možete znati je li neka knjiga ili neki film dobar ako ne pogledate nekoliko loših filmova i ne pročitate nekoliko loših knjiga. Na taj način izgrađujete svoj ukus, na taj način, gledajući dobre filmove i loše filmove, učite o različitim temama, o različitim kinematografijama, upoznajete različite kulture. Znam da vam roditelji uvijek govore: „Nemojte puno gledati televiziju!“ I mi profesori vam to govorimo, baš zato jer danas svi jako puno gledamo u ekrane, što u ekrane naših mobitela, što računala, laptopa, televizora itd. Ali ipak, moramo misliti na kvalitetu provođenja našeg slobodnog vremena te se tu i tamo počastiti jednim dobrim filmom, jednim dobrim dokumentarcem,  nečim što će nas obogatiti i što će nas naučiti nečem novom. Ako naše slobodno vrijeme provedemo gledajući takvu filmsku poslasticu, onda smo ga kvalitetno proveli, onda možemo reći – to je to.

 

Una Mastrović (1.4)

Popular posts from this blog

Svečana podjela razrednih svjedodžbi maturantima (2024./2025.)

U utorak, 1. srpnja 2025.,   održala se svečana podjela razrednih svjedodžbi našim maturantima. Učenici generacije s ravnateljem Ove smo godine proglasili čak pet učenika/ica generacije. To su Cristina Reš, Krešimir Bravić, Nereo Rundić, Lana Milani i Karlo Ahel. Sportašicom generacije proglašena je učenica Zoa Vivoda. S njima smo razgovarali tijekom ove nastavne godine te možete pročitati sljedeće intervjue:  https://gam-rijeka.blogspot.com/2025/06/odlazak-izvrsne-generacije-maturanata.html i https://gam-rijeka.blogspot.com/2025/02/zoa-vivoda-maturantica-i-taekwondo.html . Sportašica generacije s ravnateljem Nagrađeni su sljedeći učenici: Cristina Reš (4.1), Ernest Podobnik (4.2), Andrej Ažman, Brigita Smoković (4.3), Krešimir Bravić, Nikola Kaštelan, Toni Cecić Karuzić, Nereo Rundić, Lana Trglavčnik, Tea Tirić, Helena Marušić, Ana Injac, Anna Lena Živković, Dora Špiljak, Tomislav Štefanac (4.4) te Karlo Ahel, Lana Milani, Ivan Pađen, Borna Čizmarević i Nino Spinčić (4.5...

Razgovor s nagrađenom nastavnicom Glorijom Mavrinac: „Smatram da je ta nagrada lijepo priznanje, ali to nije srž moga posla.“

„Smatram da je ta nagrada lijepo priznanje, ali to nije srž moga posla.“ U razgovoru s profesoricom hrvatskoga jezika Glorijom Mavrinac saznali smo kako je odlučila postati nastavnica hrvatskoga jezika, tko su joj bili uzori i što je inspirira u njezinu radu. Podijelila je s nama što joj najviše znači u radu s učenicima te koja gradiva najradije predaje. Također, otkrila nam je svoje omiljene knjige i autore, a osvrnula se i na srednjoškolske lektire, kao i na projekt koji bi voljela ostvariti. Dotaknula se svojih najvećih uspjeha s učenicima i kako se osjećala kada je primila nagradu za jednu od najuspješnijih nastavnica u Hrvatskoj. Na kraju, otkrila nam je svoje hobije te podijelila najdražu uspomenu s učenicima koja joj je ostala u sjećanju. Kako ste odlučili postati nastavnica hrvatskoga jezika? Je li to oduvijek bio Vaš san ili se odluka dogodila spontano? – Oduvijek je to bio moj san, ne bih rekla da je ta odluka bila spontana. Moja majka također je nastavnica hrvatskoga j...

Zoa Vivoda: Maturantica i taekwondo ratnica

Balansiranje između  škole i sporta nije lako, ali kada nekoga vodi strast, ništa nije nemoguće. Zoa Vivoda, maturantica Gimnazije Andrije Mohorovičića Rijeka, već je gotovo deset godina posvećena borilačkom sportu. Viceprvakinja je Europe, višestruka državna prvakinja i djevojka koja bez problema može prebrojiti sve modrice na tijelu. Saznali smo kako je započela svoju sportsku priču, što je motivira i koji su joj najveći snovi. Kada si počela trenirati i što te privuklo tom sportu? – Počela sam trenirati prije skoro deset godina… Iskreno, ne sjećam se što me točno privuklo, ali očito je upalilo jer sam još uvijek tu! – rekla je kroz smijeh. Sjećaš li se svojega prvog treninga? Kakav je bio osjećaj? – Sjećam se trenutka kada sam prvi put kročila u dvoranu i zastala na ulazu promatrajući kako trening izgleda. Sve je djelovalo pomalo zastrašujuće, ali istovremeno sam osjetila snažnu povezanost i uvjerenje da je upravo to sport koji želim trenirati. (S vremenom strah je nesta...